کیفیت فراگیر محصول، به عنوان یک اصل پذیرفته شده ، زمینه ساز جلب رضایت مشتریان و عامل پایه در حصول رضایت سایر ذینفعان یک سازمان برای رقابت پذیری و دستیابی به موفقیت پایدار محسوب شده و اساساً در زمره مسائل زیربنایی کشور است؛ بنابراین در دنیای رقابتی امروز باید خود را با سازوکارهای رقابت پذیری در حال و آینده تجهیز نمود و اصول نوین مدیریت و قواعد حضوردربازارهای جهانی را آموخته وبه اجرا درآورد . مهمترین این اصول رعایت کیفیت درتمامی ابعاد آن، اجرا و استقرار ابزارها و سیستم های مدیریت کیفیت، الگوبرداری و استفاده از روشهای سنجش و اندازه گیری معیارهای موفقیت است.
ازآنجاییکه کیفیت در توسعه کشور شاخصی راهبردی محسوب شده و جهت نیل به چشم انداز بیست ساله کشور در افق 1404 که جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه عنصری کلیدی است، لازم است در کلیه محورهای توسعه، محصولات (اعم از کالا و خدمت) باکیفیت در کشور ارائه گردد. بنابراین و در راستای اجرای بند 20 از ماده 7 قانون تقویت و توسعه نظام کشور مصوب 1396/7/11 مجلس شورای اسلامی که در مورخه 1396/9/4 نیز به تائید مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید، سازمان ملی استاندارد ایران به عنوان مرجع رسمی تعیین جایزه ملی کیفیت و برگزاری مراسم مربوط و اعطای جایزه مزبور در کشور تعیین گردیده است به پیوست نظامنامه جایزه ملی کیفیت (ویرایش ششم) جهت اطلاع و استفادهارسال میگردد.
لازم به ذکر است، مدل جایزه ملی کیفیت ایران یک مدل عمومی و فراگیراست. لذا کلیه سازمان های تولیدی و یا خدماتی اعم از خصوصی، تعاونی و دولتی در ابعاد اقتصادی بزرگ، متوسط و کوچک میتوانند متقاضی دریافت این جایزه باشند.